29 January 2010

unhappy..=(

life getting so buzy from week to week..arghhhh.. i just need to plan my work properly so takkan kelam-kabut nanti..dengan report ros yang still pending lagi..ntah bila nak buat..takde mood laa..only god knows sebab apa aku takde mood 2..now,ros for two weeks da end pon..so next week akan jadi lebih susah sebab da start praktikal..huhuhu..

donno macam mana nak kawal diri supaya tak nerves n risau nak mengajar student2..rupa2nya susah tau nak jadi cikgu ni..macam2 benda kena fikir..yela,i mean kena fikir pasal strategi untuk mengajar dengan berkesan supaya budak2 tak tidur dalam kelas..plz2 kelas form 4RC1 and 2A4,jangan tidur masa cikgu mengajar..n plz faham dengan cepat supaya cikgu takyah risau2 korang takleh jawab exam n so on nanti..

btw,jadual mengajar da dapat hari 1st lagi..betapa cemerlang kan pk sekolah tu..sangat bagus n teliti.n yang sedihnya,dapat kelas yang tak best.i mean untuk budak form 2..dapat kelas yang kelima out of six kelas.wahhhhh...harap2 dapat kawal dorang sebab dapat tengok ciri-ciri budak yang sangat hyperactive dalam kelas 2...oh btw,aku dapat kelas tu sebab jadual sangat bercanggah untuk dapat kelas yang kedua,ketiga n bla-bla..so,disebabkan aku punya jam mengajar tak cukup, so memang terpaksa redha ngajar kelas tu nanti..tapi xpe2..cabaran kan..bila da posting nanti kita takleh nak mengharap dapat kelas yang bagus.n even dapat kelas bagus,tapi mengajar pon ntah pape pon tak guna jugak kan..so,plz pray 4 me supaya aku dapat ajar dorang dengan berkesan..even kelas kelima pon,tanggungjawab tetap kena jalankan dengan baik..

ohh satu lagi..hari selasa baru-baru ni masuk kelas untuk mengajar..tapi the night sebelum tu diserang demam..=(.. n now nak start mengajar minggu depan,demam menyerang lagi..how to handle this??plz2 help me..otak aku tak leh berhenti fikir benda2 yang bukan..contohnya,kalau budak2 tak faham aku mengajar cane?if dorang bosan dalam kelas aku cane?if aku takleh buat strategi yang berkesan cane???n banyak lagi -ve things yang aku fikir..how to handle with care benda2 camni??waaaa..taknak stress sebab benda2 camni..taknak sakit demam batuk n sebagainya..bukanlah nak menolak penyakit yang tuhan bagi..tapi benda camni kita leh prevent sebelum kena kan..ke tak boleh??

ohhh..ada lagi..adakah tu petanda yang aku tak boleh nak jadi cikgu yang bagus??or memang tak layak untuk jadi cikgu???someone says jangan give up selagi ada peluang..memang nak ikut nasihat tu..tapi 2la,banyak benda yang menghalang n akhirnya ada rasa nak give up..=(

plz do pray for me k..hopefully boleh harungi benda ni sume sorang-sorang..no more bestfriends.(i mean masa praktikal ni).='(...sedih sangat..bukan tak suka dapat kawan baru,tapi 2 la sangat berharap yang bestfriend sume ada time aku sedey2 n tensen camni..orang yang rapat dengan aku masa kat tg malim dulu tau cane keadaan aku bl stress dtg..esp my ex rum8(da jadi ex rum8 kan?) n my bestfriends...sedey....if only korang ada time aku sedey2 camni,mesti hilang rasa stress aku tu............='(


saya sayang kamu yang baca blog saya

2 comments:

  1. rileks... untuk seminggu, dua minggu pertama... tak salah kalau kita buat salh... sebab yang kita buat salah tuh lah yang mengajar kita... just go through.. guru pembimbing ada kan? refer to them... insyaallah diaorang bantu dari segi abm, kaedah mengajar... tanya pengalaman mereka.. kita kan chekgu2 baru.. dont expect us can do like others cause we dont have the experiences.. untuk elakkan budak2 ngantuk.. apa kata sebelum mulakan pengajaran... bagi sorang sebiji dua gula2.. okei? try out every thing yang kita nak buat... hehehe.. but, mengajar sampai paham itu penting... like me, for this first week.. habeskan chapter 2 form 2... cause.. ada cikgu yang tertinggal... belum start chapter 2.. sedeyh.. but i hope i can do ma best... start chapter 3 next week.. for both class... just dont to nervouse... bila nervouse sangat... tuh yang nak demam lah.. masuk jew... kelas.. buat2 tahu nak wat per... haha... we are the actor and actress... hikhikhik...

    ReplyDelete
  2. tanx utk tips2 tu sume..sgt apprciate!!!btw,skng ni rsenye no mor dmam2...dan bley handle kot..cme 2 la,cbran utk aja kls yg corot..mmg kne byk bersaba dgn dorg..hope ak leh la kawal dorg n kwal diri ak..sbb kdg2 ak rse tension nk msuk kls 2.smngat nk mngaja pon kdg2 hilang gk..tp bl pk da mmg tgjwb kte kan,so nak xnak kne kuatkan smngat.

    ReplyDelete